ترس از کرونا کشنده تر از ابتلا به آن

ویروس کرونا از وحشت زایی در فضای مجازی تا راه های ساده پیشگری در دنیای واقعی!/ زنان باردار مراقب باشند

روز های گذشته با بالا گرفتن تب ترس از بیماری کرونا بسیاری از مراکز درمانی با هجمه افرادی که با تک سرفه ای خود را به عنوان مبتلا به کرونا به بیمارستان رسانده اند، رو به رو شده اند! به طوری که این بیمار پنداران نه تنها به وضعیت روانی جامعه و خودشان لطمه وارد می کنند بلکه با حضور در مراکز درمانی احتمال گرفتار شدن خودشان را به این بیماری بیشتر می کنند!
ویروس کرونا از وحشت زایی در فضای مجازی تا راه های ساده پیشگری در دنیای واقعی!/ زنان باردار مراقب باشند
1398/12/04 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
38565
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - میترا خسروبیک: ویروس جدید کرونا(2019 - nVoC) برای اولین بار 12 دسامبر – 18 آذر - در شهر ووهان چین شناسایی شد. کمیسیون بهداشت و درمان شهرداری ووهان در 31 دسامبر – 10 دی - اعلام کرد: 27 نفر که با بازار غذاهای دریایی شهر در ارتباط بودند، به این "بیماری مرموز" مبتلا شده اند.
بعد از این تاریخ بود که فضای مجازی مملو از اطلاعات درست و نادرست، اطلاعات دقیق و حدس و گمان های زیادی مبنی بر کشف دلیل اصلی ویروس کرونا یا درمان آن شد. در میان سوپ خفاش، خوراک موجودات دریایی و در نهایت خوراک مورچه خوار پولک دار از متهمان اصلی این پرونده بهداشتی بودند.! این اواخر با نزدیک شدن به عید و داغ شدن بازار فروش ماهی قرمز، این موجود کوچک زیبا نیز در مضن اتهام قرار گرفت
البته بی در و پیکر بودن دنیای مجاز برای افرادی که شاید کمترین تخصص را در زمینه بهداشتی و ویروس شناسی نداشتند این فرصت را مهیا کرد تا با تولید و انتشار خبرهایی مبنی بر کشندگی و غیر قابل درمان بودن این بیماری که شابهت زیادی به آنفلولانزا دارد، ضمن ایجاد استرس در جامعه با فروش انواع لوازم پیشگری از ابتلا به کرونا و یا حتی فروش دم نوش های مختلف برای خود کار و کاسبی فراهم کنند.
این مسئله در ایران طی چند روز گذشته با اعلام خبر ابتلا تعدادی از هموطنان به این ویروس و جان باختن چندین نفر بر اثر این بیماری، نمود و ظهور بسیاری پیدا کرده است. نمونه این دست کاسبی ها با سلامت روحی و روانی مردم را می توان در گران شدن و نایاب شدن ماسک از ساده تا فیلتر دار، فروش دم نوش های ضد کرونا! فروش خوراکی های طلایی برای جلوگیری از کرونا! فروش راهکارهای طب سنتی برای مقابله با ویروس کرونا .. دید ! چیزی که توسط متخصصین بیماری های عفونی و ویروسی کاملا رد شده اند.
اما به راستی ویروس کرونا چیست؟ میزان کشندگی آن چقدر است ؟ نسبت به سایر ویروس ها چه میزان برای سلامت انسان خطرناک تر است؟ راهکارهای پیشگری از آن چیست؟ و در نهایت چه کسانی بیشترین احتمال را برای ابتلا به این بیماری دارند؟

هر چند در روزهای گذشته مسئولان وزرات بهداشت ایران در گفت وگو های تلویزیونی و رادیویی در این زمینه اطلاعات مفیدی به مردم داده اند و پزشکان متخصص و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، پیرامون کرونا و مسائل مربوط به آن در رسانه های مختلف توضیحاتی را ارائه داده اند اما به نظر می رسد قدرت کانال های زرد تلگرامی که معلوم نیست اخبار خود را از کدام مرجع خبری صادر می کنند! بیشتر از رسانه ملی و قدرت نفوذ کلام آنها بیشتر از علم متخصصین بیماری های عفونی و مسئولان سلامت کشور است.
آنچه از گفته های متخصصین بیماری های عفونی و مسئولین وزارت بهداشت بر می آید این است که ویروس کرونا آنطور که در فضای مجازی پیچیده است، خطرناک نیست بلکه نسبت به ویروس آنفولانزا که شباهت زیادی به آن دارد، از خطر کمتری برخوردار است نکته مهم در مواجه با ویروس کرونا این است که راه های انتقال آن سریع تر می باشد.
راه های انتقال بیماری کرونا
راه های انتقال این بیماری بیشتر از طریق انتقال ترشحات ویروسی چشم و دهان از راه پوست است به همین خاطر پزشکان، مردم را به شست و شوی دست ها به صورت دقیق در فاصله زمانی 30 دقیقه به مدت 30 ثانیه توصیه می کنند. همچنین ترشحات دهان و بینی نیز یکی از راه های سریع انتقال این بیماری است! از این رو سبک سرفه و عطسه کردن در آرنج و یا شال گردن و یا استفاده یک بار مصرف و کوتاه مدت از دستمال کاغذی ، ایمن ترین راه برای عدم انتقال این بیماری است.

روز های گذشته با بالا گرفتن تب ترس از بیماری کرونا بسیاری از مراکز درمانی با هجمه افرادی که با تک سرفه ای خود را به عنوان مبتلا به کرونا به بیمارستان رسانده اند، رو به رو شده اند! به طوری که این بیمار پنداران نه تنها به وضعیت روانی جامعه و خودشان لطمه وارد می کنند بلکه با حضور در مراکز درمانی احتمال گرفتار شدن خودشان را به این بیماری بیشتر می کنند! از این رو بنابر توصیه دکتر محمدمهدي گويا ریيس مرکز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رسانه ملی؛ ( افراد با دیدن علائم سرماخوردگی ابتدا به درمانگاه ها و مطب های پزشکان عمومی مراجعه کرده و در صورت نیاز توسط آنها به مراکز درمانی – بیمارستانی مراجعه نمایند. )
آنطور که از گفته های مینو محرز پزشک و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران در رسانه ملی، برای در امان ماندن از خطرات این ویروس بیشترین دقت باید در مراقبت از دست ها و شست و شوی آن باشد و استفاده از وسایلی چون ماسک حتی ماسک فیلتر دار در این زمینه به غیر از کارمندان و پرستاران بخش بیماری های عفونی و بیماران مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و بیماری های تفنسی، توصیه نمی شود.
دکتر محرز همچنین در مورد استفاده از غذاهای گرم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز گفت که در این زمینه به عنوان پزشک متخصص اطلاعاتی ندارد! .
پزشکان درباره افرادی که مستعد ابتلا به بیماری کرونا هستند یا ابتلای آنها به این بیماری خطرناک تر از سایر افراد جامعه است هشدا داده اند و آنها به سه گروه افراد سالمند بالای 60 سال، افراد دارای بیماری زمینه ای که ایمنی بدنی آنها ضعیف تر از سایر است و بعد بانوان باردار تقسیم کرده اند.
زنان باردار و کرونا
اگر چه اینکه آیا زنان باردار نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس یا ابتلا به انواع شدید تر بیماری هستند هنوز کاملا مشخص نیست اما به دلیل تغییراتی که در شرایط جسمی و سیستم ایمنی زنان باردار به وجود می آید، همانطور که در مورد سایر ویروس های خطرناک آنفولانزا مثلSARS و MERS دیده شده است، ممکن است نسبت به جمعیت عمومی نوع شدید تری از بیماری در زنان باردار دیده شود.
همچنین تب بالا در سه ماهه اول بارداری ممکن است خطر ساز باشد و در مورد سایر آنفولانزا ها مرده زایی، سقط و زایمان زودرس دیده شده است، اما نکته دلگرم کننده در مورد این ویروس این است میزان کشندگی آن نسبت به سایر ویروس هایی که به طور مشابه انتشار جهانی پیدا کردند بسیار کم و در حد 2% (نسبت به 30%-50% در بعضی انواع) بوده و پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار ساده است.
در مورد اینکه آیا زنان باردار این بیماری را به جنین خود انتقال می دهند نیز تحقیقات نشان داده است: تا کنون موردی از ابتلای جنین، مایع آمنیوتیک درون رحم یا نوزاد در مادران باردار مبتلا به ویروس Covid-19 دیده نشده است چرا که ویروس‌های تنفسی از طریق جفت به جنین منتقل نمی‌شوند.
و نکته آخر اینکه چه کنیم و چه بخوریم تا از ویروس کرونا در امان باشیم. اما شاید بهتر باشد که بگوییم چه نکنیم و چه نخوریم تا از دردسرهای این ویروس در امان باشیم.
1. یکی از مهم ترین نکاتی که این روزها باید رعایت کرد این است که برخی از عادت های خود را کنار بگذاریم از دست دادن ، روبوسی کردن، در آغوش گرفتن افراد، حضور بی دلیل در مراکز و محل های پرتردد، سفر به مناطق درگیر با ویروس کرونا خودداری کنیم.
2. از خوردن غذاهای چرب و فسودفودها مخصوصا در خارج از منزل خود خوداری کنیم.
3.دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توصیه می کند، افراد برای پیشگیری از کرونا، هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند، هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه مصرف و خوردن پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا مهم است.
4.خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، ممنوع و در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
5. مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه و یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی، هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو که از منابع خوب ویتامین A هستند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی ها (بجز سبزی های نشاسته ایی) و حداقل ۲ واحد میوه توصیه می شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرونا، راه های پیشگری، زنان باردار
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو